Een blanke illegaal

in: Trouw Trouw (7 september 2010)

De overheid legt een bestand aan met vingerafdrukken van de hele bevolking. Maar niet van Paul Cuijpers, want die wil ze om geloofsredenen niet afgeven.

Blader terug: Tranen onder Noord-Korea's zon
Blader verder: OPEC is na vijftig jaar nog lan…
Terug naar overzicht
Gebruikte Tags: ,
382 x bekeken
These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Facebook
  • Twitter

 Trots leest Paul Cuijpers (28) de brief van de gemeente voor: "Naar uw oordeel is de regelgeving omtrent de opslag van vingerafdrukken strijdig met het koninkrijk Gods waarvan u burger bent, net zoals u burger bent van het koninkrijk der Nederlanden." "Dat staat mooi zwart op wit, hè?", lacht Cuijpers, die nu officieel in bezwaar is tegen de eis om zijn vingerafdrukken af te geven voor een nieuw paspoort.

Het is een beetje tegen wil en dank dat de Limburgse Utrechter, die eigenlijk liever op zijn gitaar tokkelt dan de trom roert, een soort activist is geworden. "Maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen mee te werken aan deze ontwikkeling. Ze willen al onze vingerafdrukken, en later ook irisscans, opslaan in een centraal opsporingsbestand."

Wist u dat ze daar heel veel misdaden mee gaan oplossen?
"De werkelijke reden, volgens verschillende deskundigen, is dat ze mensen die ons niet uitkomen beter buiten de deur kunnen houden. Dat proces is al veel eerder begonnen, maar dat had ik niet door omdat ik nog lag te relaxen in Limburg. Na de aanslagen van 2001 begonnen ze eerst de vingerafdrukken van asielzoekers te verzamelen, vervolgens van iedereen die een visum aanvroeg en nu ook van de rest van de bevolking. Het gaat steeds verder."

Waarom zouden we mensen niet buiten de deur mogen houden?
"De manier waarop we dat doen, vind ik strijdig met mijn christelijk geloof. Israël moest van God de vreemdeling 'niet benauwen', 'ruimte geven', 'liefhebben', lezen we in de bijbel. Dat was omdat Israël zelf vreemdeling in Egypte was geweest. Maar hoe we nu met vluchtelingen omgaan..."

Dat kunt u toch niet één op één naar onze context vertalen? U wilt de grenzen opengooien?
"Nee, dat zeg ik niet. En de overheid kan al helemaal niet voor iedereen zorgen, dat weet ik. Maar als samenleving kunnen we mensen wel goed behandelen, en welkom heten. Zo moesten de mensen in Israël bij de oogst de randjes van hun akker laten staan, zodat er altijd nog wat over was voor armen en vreemdelingen."

(foto: Werry Crone)

 

Wat heeft dat met die database te maken?
"Een database van lichaamskenmerken, dat is een maatregel om alles dicht te timmeren. Nu is er nog een grijze zone tussen 'Nederlander' en 'ongewenst'. Als je geen verblijfsvergunning hebt maar ook niet naar je land terugkan, dan kun je nog leven. Als je kiespijn hebt kun je nog terecht bij een vriendelijke tandarts. Maar het wordt steeds meer alles of niets. Ben je niet gewenst, dan mag je niet bestaan."

Maar er zitten terroristen en criminelen tussen.
"Dan ga je dus iedereen in de gaten houden omdat hij terrorist kan zijn? Dan krijg je een samenleving van wantrouwen, en uiteindelijk van wrok. Maar ik ben ook burger van het koninkrijk van God, en daar is het principe: vrede en harmonie oogst je alleen als je liefde en vertrouwen zaait."

Een mooi christelijk principe, maar waarom zou dat een sterke overheid uitsluiten?
"Het gaat heel erg om de motivatie. In de bijbel lees je dat koning David tweemaal een volkstelling organiseerde. De ene keer was er niets mis mee, maar de andere keer keurde God het af, omdat hij het deed om zijn macht te vergroten en een groter leger te kunnen krijgen. De vraag is dus: wil de overheid dienstbaar zijn, of haar macht vergroten?"

Sommige juristen delen uw kritiek. Maar dit kunt u toch veel beter politiek oplossen? Sluit u aan bij een partij!
"Ik vind het zelf niet zo sterk om er politiek tegen te zijn, maar er ondertussen wel aan mee te doen en er de vruchten van te plukken. Dat voelt tegenstrijdig."

Is het geen goede christelijke plicht om de overheid te gehoorzamen?
"Jazeker, maar dat doe ik toch ook? Ik maak er geen geheim van en stuur netjes een bezwaarschrift. En ik accepteer de consequenties."

Zoals?
"Nu merk ik er nog niet zo veel van. Maar als ik mijn baan verlies... Ik kan geen huurcontract tekenen, geen rekening openen, niet trouwen, niet de grens over. Ik heb geen rijbewijs, dus ik kan niet eens een pakketje van het postkantoor ophalen. Maar goed, ik blijf blank. Voor vluchtelingen zonder papieren is het altijd nog twintig keer moeilijker."

U bent de enige blanke illegaal die ik kenÂ…
"Armeniërs, zijn die niet een beetje blank? Maar inderdaad, illegale Nederlanders ken ik ook niet. Ze mogen me bellen als ze dit lezen. Ik ken er wel een paar die het van plan zijn, een paspoort weigeren. Of die een id-kaart hebben aangevraagd en op basis daarvan een rechtszaak zijn begonnen. Daarnaast zijn er ook nog mensen die niet zo ver willen gaan, maar wel officieel bezwaar laten aantekenen."

Doet u ook mee met al die privacy-actiegroepen?
"Ik vind dat ze een goed punt hebben, maar het is niet wat me drijft. Ik maak me zelf vooral zorgen om vluchtelingen, mensen die geen status kunnen krijgen. Ik zie waar ze tegenaan lopen. Ik kom ze soms tegen in de woongroep waar ik woon en in de kerkelijke gemeente waar ik naartoe ga. Dat maakt het voor mij heel concreet en menselijk. Ik vind het echt niet leuk om de held uit te hangen. Ik hoop dat u dat goed opschrijft. Het is veel meer een sociaal iets. Ik doe het samen met anderen, bij mij in huis, of in de kerk."

Uit wat voor geloofstraditie komt u?
"Ik ben katholiek opgegroeid, maar ga nu naar een evangelische leefgemeente. In die stroming staat de hoop centraal, in de vorm van de heilige geest die met je meegaat. Ze verbinden dat met de wereld om ons heen, dus daar word ik wel vurig van. Ik ga ook naar de messiaanse gemeente, van veelal joden die geloven dat Jezus de verlosser is. Veel van wat ik heb verteld heeft te maken met Israël. Daar voel ik me mee verbonden. Verlossing vind ik een mooi woord, het heeft te maken met loslaten - het tegenovergestelde van controle."

Gelooft u ook, net als sommige andere evangelicalen, dat het 'teken van het beest' uit Openbaringen eigenlijk de biometrische chip is?
"Nee, van die theologie ben ik wel een beetje genezen. Openbaringen is allereerst geschreven voor de mensen van toen en het teken van het beest is goed uit te leggen in de context van keizer Nero. Maar voor ons betekent het ook iets. Volgens Johannes moeten we ons verzetten tegen het systeem van Babel, waar onrecht plaatsvindt. Dat gaat niet zozeer over een paspoort ja of nee, maar over de vraag: kies je voor rechtvaardigheid, ook al mag je dan niet meer meedoen?"

En wat is uw eigen antwoord? Als u volgend jaar van baan moet veranderen, of uw huis uit moet?
"Ik heb geen idee. Ik ben er nog niet uit. Het zal ook erg afhangen van een eventuele partner. Maar ik denk niet zo ver vooruit, ik weet alleen dat ik dit nu niet over mijn hart kan verkrijgen. En ik ben de enige niet in de geschiedenis. Gandhi heeft hetzelfde gedaan. Breytenbach ook, die ging illegaal tussen de zwarte Zuid-Afrikanen wonen en werd daarvoor gevangen gezet. En google maar eens op 'Frank the Poet', die zat in Australië. Allemaal geïnspireerd door Jezus, dus wat dat betreft sta ik in een respectabele traditie."

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Beantwoord de vraag om te bewijzen dat je geen robot bent die viagra verkoopt.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.


Blader terug: Tranen onder Noord-Korea's zon
Blader verder: OPEC is na vijftig jaar nog lang niet uitgespeeld
Terug naar frankmulder.info